Ponuka odborných činností pre SŠ
Ponuka odborných činností pre stredné školy v školskom roku 2023/2024.
Psychologická diagnostika a poradenstvo
- pri vzdelávacích ťažkostiach:
- žiaci s adaptačnými ťažkosťami,
- žiaci učiaci sa pod svoje možnosti,
- slabo prospievajúci žiaci,
- nemotivovaní žiaci,
- žiaci s vývinovými poruchami učenia,
- nepozorní žiaci, neschopní sústrediť sa.
- pri výchovných ťažkostiach a ťažkostiach v správaní,
- pri osobnostných a emocionálnych problémoch, konfliktoch s okolím:
- žiaci s disharmonickým osobnostným vývinom,
- úzkostní žiaci, depresívni, utiahnutí žiaci,
- nesmelí žiaci, so zníženou sebadôverou,
- žiaci s konfliktnými vzťahmi k svojmu okoliu.
- pri žiakoch so zdravotným znevýhodnením:
- žiaci so zdravotným postihnutím,
- žiaci chorí alebo zdravotne oslabení,
- žiaci s vývinovými poruchami,
- žiaci s poruchou správania,
- pri žiakoch zo SZP,
- pri identifikácii intelektovo nadaných žiakov, vrátane rediagnostiky,
- pri osobnostnom rozvoji,
- z iných dôvodov podľa potreby.
Špeciálno-pedagogická diagnostika a poradenstvo
- Komplexné vyšetrenie ako východisko hľadania vhodných foriem pre vzdelávanie a výchovu žiaka:
- s vývinovými poruchami učenia,
- s poruchami aktivity a pozornosti,
- zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- so vzdelávacími ťažkosťami.
- Posúdenie špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
(Pri rediagnostike žiakov so ŠVVP vzdelávajúcich sa formou IVP na SŠ pre potreby ukončovania štúdia na SŠ/vykonanie maturitnej skúšky – žiaci 3. roč. SŠ) – odporúčaný termín zasielania žiadostí najneskôr do 31.5.2024).
Skríningové a depistážne techniky:
- Skríning negatívnych javov v správaní žiakov a príznaky šikanovania a kyberšikanovania v triednom kolektíve.
- Skríning interpersonálnej tolerancie.
- Skríning emocionálneho prežívania s cieľom identifikovania rizikových a ohrozených žiakov.
- Skríning zameraný na používanie internetu a hranie hier
Sociálno-pedagogická diagnostika, poradenstvo a intervencia
- pri optimalizácií sociálnych vzťahov v triednom kolektíve,
- žiakom ohrozeným sociálno-patologickými javmi, pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- realizácia prieskumov v oblasti sociálnej patológie.
Preventívne programy v prostredí SŠ
- Výcvik peer aktivistov – príprava rovesníckych realizátorov primárnej prevencie drogových závislostí, žiakov 1.-2. ročníka SŠ (aj on-line).
- Supervízny výcvik peer aktivistov – supervízia vyškoleným rovesníkom, pomoc pri zapájaní rovesníkov do prevencie, usmerňovanie k samostatnému protidrogovému správaniu a rozhodovaniu.
- Optimalizácia/korekcia sociálnych vzťahov v triednom kolektíve – skupinová práca zameraná na analýzu sociálnej interakcie s následnou intervenciu v oblasti sociálnych vzťahov.
- Program zameraný na rozvoj sociálnych zručností s cieľom podpory duševného zdravia.
Preventívno-výchovná činnosť v prostredí v SŠ
- Aktivity zamerané na podporu duševného zdravia, psychickej odolnosti (zvládanie stresu a záťažových situácií).
- Aktivity zamerané na prevenciu šikanovania, so zameraním na zlepšenie sociálnej interakcie v triednom kolektíve.
- Aktivity zamerané na primárnu prevenciu drogových závislosti, zvýšenie informovanosti o škodlivých a vedľajších účinkoch nelegálnych a dopingových látok.
- Aktivity zamerané na riziká používania internetu a mobilnej komunikácie, prevencia kyberšikanovania.
- Aktivity zamerané na adaptáciu na nové prostredie strednej školy.
- Aktivity zamerané na predchádzanie porúch príjmu potravy a prevenciu sebapoškodzovania.
- Aktivity zamerané na predchádzanie obchodovaniu s ľuďmi, ochrana ľudských práv, predchádzanie všetkým formám intolerancie.
- Aktivity zamerané na efektívne učenie sa a podporu motivácie k učeniu.
*v prípade potreby a po dohode so SŠ aj on-line
Kariérové poradenstvo
- Realizácia skríningu v oblasti kariérových kompetencií žiakov:
- Skríning pri výbere maturitných predmetov/blokov – 2. ročníky gymnázia,
- Skríning profesijných preferencií žiakov za účelom identifikácie žiakov s ťažkosťami v rozhodovaní pri voľbe štúdia a povolania – 3.,4. ročníky
- Skríning potrieb žiakov pred vstupom do sveta práce – 4. ročníky (SZŠ, SOŠ)
- Individuálna alebo skupinová forma diagnostickej činnosti a následnej informačnej a konzultačnej činnosti príp. poradenstva v oblasti kariérového vývinu (profesijnej orientácie a vývinu – 4. a 5. roč.):
- pre nerozhodných a profesijne nevyhranených žiakov,
- pre žiakov potrebujúcich uistiť sa o správnosti svojej kariérovej voľby.
- Skupinové jednorazové aktivity so žiakmi s cieľom rozvíjať zručnosti pre riadenie kariéry – podľa identifikovaných potrieb danej triedy v rámci skríningu
(Odporúčaný termín zasielania požiadaviek na diagnostiku a poradenstvo k profesijnému vývinu je pre 2. a končiace ročníky do 20.10.2023, pre 3. ročníky do 12.4.2024).
Skupinová krízová intervencia na školách
- Práca s kolektívom triedy a pedagógmi v prípade krízy – prírodná katastrofa, automobilová nehoda, choroba, únos, útok, zabitie, smrť;
- Práca s kolektívom triedy a pedagógmi v prípade samovražedného zámeru a pri samovražednom.
Ďalšia odborná činnosť
- poradenská, metodická a informačná pomoc pre pedagógov a rodičov v oblasti výchovy a vzdelávania, realizácia prednášok, seminárov/webinárov a workshopov na témy/okruhy:
- psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia – vysvetlenie jednotlivých odborných termínov, správy z vyšetrení, IVP, hodnotenie a klasifikácia,
- univerzálna a selektívna prevencia sociálnej patológie a iné, podľa dohody a požiadaviek škôl,
- poskytovanie odborných služieb v oblasti prevencie a prípadnej intervencie v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN.
- účasť na konziliárnych stretnutiach, rodičovských združeniach podľa konkrétnych požiadaviek jednotlivých škôl (diskusné príspevky a metodické usmernenia, týkajúce sa psychologickej, špeciálno-pedagogickej a sociálno-pedagogickej tematiky)
- metodická pomoc a podpora pre vedenie školy, triednych učiteľov a členov školských podporných tímov – školských psychológov, sociálnych pedagógov, školských špeciálnych pedagógov, výchovných poradcov, kariérových poradcov, školských koordinátorov vo výchove a vzdelávaní.