Ponuka odborných činností pre ZŠ
Ponuka odborných činností pre základné školy v školskom roku 2023/2024
Psychologická diagnostika a poradenstvo
- pri vzdelávacích ťažkostiach:
- žiaci s adaptačnými ťažkosťami,
- žiaci učiaci sa pod svoje možnosti,
- slabo prospievajúci žiaci,
- nemotivovaní žiaci,
- žiaci s vývinovými poruchami učenia,
- nepozorní žiaci, neschopní sústrediť sa.
- pri výchovných ťažkostiach a ťažkostiach v správaní,
- pri osobnostných a emocionálnych problémoch, konfliktoch s okolím:
- žiaci s disharmonickým osobnostným vývinom,
- úzkostní žiaci, depresívni, utiahnutí žiaci,
- nesmelí žiaci, so zníženou sebadôverou,
- žiaci s konfliktnými vzťahmi k svojmu okoliu.
- pri žiakoch so zdravotným znevýhodnením:
- žiaci so zdravotným postihnutím,
- žiaci chorí alebo zdravotne oslabení,
- žiaci s vývinovými poruchami,
- žiaci s poruchou správania,
- pri žiakoch zo SZP,
- pri identifikácii intelektovo nadaných žiakov, vrátane rediagnostiky,
- pri osobnostnom rozvoji,
- z iných dôvodov podľa potreby
Špeciálno-pedagogická diagnostika a poradenstvo
- Komplexné vyšetrenie ako východisko hľadania vhodných foriem pre vzdelávanie a výchovu žiaka:
- so zdravotným znevýhodnením:
- žiaci so zdravotným postihnutím
- žiaci chorí alebo zdravotne oslabení,
- žiaci s vývinovými poruchami,
- žiaci s poruchou správania
- zo sociálne znevýhodneného prostredia
- so vzdelávacími ťažkosťami
- so zdravotným znevýhodnením:
- Posúdenie špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
(odporúčaný termín zasielania požiadaviek na psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenie je najneskôr do 31.5.2024).
Špeciálno-pedagogická reedukácia cielená na žiakov:
- so zdravotným postihnutím
- s nerovnomerným a zaostávajúcim vývinom
- s čiastkovými vývinovými deficitmi v spracovávaní informácií
- s vývinovými poruchami učenia
- s poruchami aktivity a pozornosti
- zo sociálne znevýhodneného prostredia
Skríningové a depistážne techniky:
- Depistáž symptómov vývinových porúch učenia (1., 2. ročník ZŠ).
- Skríning školských prejavov žiakov s cieľom odhalenia rizikových faktorov vedúcich ku školskému neúspechu.
- Skríning negatívnych javov v správaní žiakov a príznaky šikanovania a kyberšikanovania v triednom kolektíve.
- Skríning interpersonálnej tolerancie.
- Skríning emocionálneho prežívania s cieľom identifikovania rizikových a ohrozených žiakov.
- Skríning zameraný na používanie internetu a hranie hier.
Logopedická diagnostika, poradenstvo, intervencia
- Logopedická osveta – metodické materiály k logopedickým témam – webstránka CPP, účasť na rodičovských združeniach.
- Logopedická prevencia – logopedická depistáž v 1.ročníku ZŠ.
- Logopedické poradenstvo – edukácia rodičov, poradenstvo pre pedagogických zamestnancov ZŠ, aj iným odborným zamestnancom (členom školských podporných tímov) formou konzultácií, worskshopov Téma: Žiak s NKS na 1.stupni ZŠ.
- Logopedická diagnostika – Zhodnotenie všetkých jazykových rovín s primárnym zameraním na uvedené druhy NKS (vývinová jazyková porucha, narušenie zvukovej roviny reči, poruchy učenia – dyslexia, dysortografia, NKS u osôb s poruchami sluchu, teleným postihnutím, zrakovým postihnutím, viacnásobným postihnutím, autizmom, s mentálnym postihnutím) od raného veku až po ukončenie prípravy na výkon povolania. Podľa dopytu venovať sa aj diagnostike detí pri zaraďovaní detí do úvodných ročníkov pre NKS v ZŠ v spolupráci so psychológmi CPP.
- Logopedická intervencia – podľa odporúčaní logopéda a individuálnych schopností dieťaťa v priebežných mesačných intervaloch.
Sociálno-pedagogická diagnostika, poradenstvo a intervencia
- pri optimalizácií sociálnych vzťahov v triednom kolektíve.
- žiakom ohrozeným sociálno-patologickými javmi,
- realizácia prieskumov v oblasti sociálnej patológie.
Preventívne programy v prostredí ZŠ
- Výcvik peer aktivistov – príprava rovesníckych realizátorov primárnej prevencie – žiaci 6.- 7. ročníkov ZŠ (tercie osemročných gymnázií) - aj on-line.
- Supervízny výcvik peer aktivistov – supervízia vyškoleným rovesníkom, pomoc pri zapájaní rovesníkov do prevencie, usmerňovanie k samostatnému protidrogovému správaniu a rozhodovaniu (vrátane praktickej preventívnej činnosti v prostredí ZŠ).
- Program rozvoja sociálnych zručností žiaka zameraný na rozvoj sociálnych zručností s cieľom podpory duševného zdravia
- Optimalizácia/korekcia sociálnych vzťahov v triednom kolektíve – skupinová práca zameraná na analýzu sociálnej interakcie s následnou intervenciu v oblasti sociálnych vzťahov (primárna, sekundárna prevencia).
- Selektívna prevencia šikanovania, so zameraním na skupinovú prácu s problémovým triednym kolektívom.
- Program „Cesta“ zameraný na „naštartovanie“ sebauvedomovacích procesov a procesov emocionálneho dozrievania tak, aby dospievajúci mladý človek dokázal preklenúť zložité životné obdobia svojho vlastného dospievania – vhodné pre žiakov II. stupňa.
Rozvojové/stimulačné skupinové aktivity a programy
- Skupinové aktivity zamerané na rozvoj kognitívnych schopností u žiakov zo SZP (1, 2. ročník).
Preventívno-výchovná činnosť pre žiakov I. stupňa (v prostredí ZŠ)
- Aktivity zamerané na podporu zdravého životného štýlu.
- Aktivity zamerané na emocionálny rozvoj a podporu psychickej odolnosti.
- Aktivity zamerané na podporu spolupracujúceho správania a optimalizáciu vzťahov v triednom kolektíve, prevencia šikanovania.
- Aktivity zamerané na bezpečné používanie internetu – počítačové hry, sociálne siete.
Preventívno-výchovná činnosť pre žiakov II. stupňa (v prostredí ZŠ)
- Aktivity zamerané na podporu duševného zdravia, psychickej odolnosti (zvládanie stresu a záťažových situácií).
- Aktivity zamerané na primárnu prevenciu drogových závislosti, zvýšenie informovanosti o škodlivých a vedľajších účinkoch nelegálnych a dopingových látok.
- Aktivity zamerané na prevenciu šikanovania, so zameraním na zlepšenie sociálnej interakcie v triednom kolektíve.
- Aktivity zamerané na bezpečné správanie sa na internete a prevenciu kyberšikanovania.
- Aktivity zamerané na efektívne učenie sa a podporu motivácie k učeniu.
- Aktivity zamerané na adaptáciu na nové školské prostredie, cielené pre triedne kolektívy 5. ročníkov, resp. pre kolektívy, ktoré sa zlúčili.
- Aktivity zamerané na predchádzanie porúch príjmu potravy a prevenciu sebapoškodzovania.
- Aktivity zamerané na predchádzanie obchodovaniu s ľuďmi.
- Aktivity zamerané na ochranu ľudských práv, predchádzanie všetkým formám intolerancie a násilia, formám radikalizácie a extrémizmu.
- Stretnutia zamerané na spríjemnenie cesty dospievania s cieľom vytvárania zodpovedných vzťahov k sebe, priateľom, partnerom.
*pozn.: aktivity v prípade potreby a po dohode so ZŠ možné realizovať aj on-line formou.
Kariérové poradenstvo
- Skríning profesijných preferencií žiakov za účelom identifikácie žiakov s ťažkosťami v rozhodovaní pri voľbe štúdia a povolania (8. a 9. roč.)
- Skríningový dotazník pre žiakov 5. roč. ZŠ pri prestupe na 8-ročné gymnázium
- Individuálna alebo skupinová forma diagnostickej činnosti a následnej informačnej a konzultačnej činnosti príp. poradenstva v oblasti kariérového vývinu (profesijnej orientácie a vývinu – 8. a 9. roč.):
- pre nerozhodných a profesijne nevyhranených žiakov,
- pre žiakov potrebujúcich uistiť sa o správnosti svojej kariérovej voľby.
- Skupinové jednorazové aktivity so žiakmi s cieľom rozvíjať zručnosti pre riadenie kariéry:
- Sebaexplorácia:
- Silné stránky (7. roč.)
- Záujmy (7. roč.)
- Hodnoty (7. roč.)
- Schopnosť sebareflexie (7., 8. a 9. roč.)
- Stanovenie cieľov (8. a 9. roč.)
- Identifikácia individuálnych zdrojov (8. a 9. roč.)
- Kariérová explorácia
- Pochopenie zákonitostí a požiadaviek vonkajšieho sveta a sveta práce (8. a 9. roč.)
- Riadenie vlastnej profesijnej a vzdelávacej dráhy a kontinuálne utváranie svojho života (8. a 9. roč.)
- Skupinový komplexný zážitkový program s cieľom rozvíjať sebapoznanie a kariérové kompetencie žiakov (8. a 9. roč.).
- Príspevok na rodičovskom združení “Vplyv rodičovskej role na zvyšovanie kariérových kompetencií žiakov” (pre rodičov žiakov 7. alebo 8. roč.)
- Podpora a spolupráca s kariérovým tímom ZŠ – pracovné stretnutia, konzultácie, odborno-metodické usmerňovanie.
(odporúčaný termín zasielania požiadaviek na diagnostiku a poradenstvo k profesijnému vývinu je pre 9. ročníky do 13.10.2023, pre 8. ročníky do 12.4.2023).
Skupinová krízová intervencia na školách
- Práca s kolektívom triedy a pedagógmi v prípade krízy – prírodná katastrofa, automobilová nehoda, choroba, únos, útok, zabitie, smrť;
- Práca s kolektívom triedy a pedagógmi v prípade samovražedného zámeru a pri samovražednom pokuse.
Ďalšia odborná činnosť
- poradenská, metodická a informačná pomoc pre pedagógov a rodičov v oblasti výchovy a vzdelávania, realizácia prednášok, seminárov/webinárov a workshopov na témy/okruhy:
- psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia – vysvetlenie jednotlivých odborných termínov, správy z vyšetrení, postupy práce s takýmito žiakmi, IVP, hodnotenie a klasifikácia,
- výchova a vzdelávanie žiakov s vývinovými poruchami učenia, s poruchami aktivity a pozornosti a s poruchami správania,
- výchova a vzdelávanie detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- univerzálna a selektívna prevencia sociálnej patológie a iné podľa požiadaviek škôl,
- poskytovanie odborných služieb v oblasti prevencie a prípadnej intervencie v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN.
- účasť na konziliárnych stretnutiach, rodičovských združeniach podľa konkrétnych požiadaviek jednotlivých škôl (diskusné príspevky a metodické usmernenia týkajúce sa psychologickej, špeciálno-pedagogickej a sociálno-pedagogickej tematiky).
- metodická pomoc a podpora pre vedenie školy, triednych učiteľov a členov školských podporných tímov – školských psychológov, sociálnych pedagógov, školských špeciálnych pedagógov, výchovných poradcov, kariérových poradcov, školských koordinátorov vo výchove a vzdelávaní.